E2a

Hur man skriver en teatralisk recension

Många tidningar och lokala webbplatser underhållning söka granskare att kritisera lokala teaterproduktioner, ofta som ett sätt att främja kvalitet kulturevenemang i närområdet. Dessa teatraliska recensioner behöver inte skrivas på en Broadway-nivå, men de bör vara rättvis och korrekt. En bra teater översyn är en blandning av både positiva och negativa aspekter, vanligtvis med ett öga för att förbättra framtida uppträdanden av just teatergrupp. Skriva en bra recension av en pjäs betyder inte alltid hård kritik, utan snarare en inblick i vad en typisk publiken kan förvänta sig från produktionen. Här är några tips för att skriva en kvalitet teater översyn för en lokal tidning eller underhållning tabloid.

Hur man skriver en teatralisk recension. Innan delta i teater produktionen.

1. Innan delta i teater produktionen, göra så mycket forskning som möjligt på pjäsen historia. Skaffa en kopia av manuset från ett bibliotek eller sök efter det på nätet. Läs en biografi om pjäsens författare, som kan erbjuda en hel del insikt i undertext av pjäsen själv. Hitta äldre recensioner från andra kritiker, särskilt professionella granskare som kan ha deltagit den ursprungliga produktionen. All denna information kan vara i tidningen samlingar på biblioteket. Om en film version av pjäsen finns, visa det flera gånger också. Den bästa versionen att titta på, men det är en inspelning av ett liveuppträdande. Filmer baserade på spelar ofta byter stora plotlinesna eller dialog, så bli bekant med båda versionerna.
  2. Kontakta en lokal tidning eller underhållning tidningen att bekräfta ett behov av en teater översyn. Du kan bli ombedd att prover av din handstil, antingen från tidigare publicerade klipp eller en falsk översyn av en berömd pjäs. Vissa medier kanske inte intresserad av lokala produktioner, medan andra välkomnar publicitet som genereras av recensioner. Fråga om det finns gratis (gratis) biljetter tillgängliga för prestanda eller om du kommer att ansvara för dina egna utgifter. Det är oftast en kort tidsfrist för recensioner, så var beredd att skriva din inom en dag eller så av produktionen. Du kan också överväga att skriva en recension "på spec", som innebär att skriva en fullständig översyn och sedan skicka den som en oönskad artikel. Se till att du förstår inlämningsförfarandet för tidning eller tidskrift som söker en översyn. Ska du skicka den via fax, e-post eller diskett?
  3. På natten av den faktiska showen, se till att bära ett anteckningsblock och penna för att registrera alla tankar du kan ha under föreställningen. Det är lätt att glömma tidiga uppgifter när spelet börjar. Din recension kan börja precis vid ingången, med tankar på plats själv. Var det något som du känner särskilt bekväma eller obekväma fysiskt? En snabb anteckning om tillståndet i sätena eller ljudsystem eller rumstemperatur i din recension kan vara till hjälp för teatern företaget i framtiden. Om din uppgift är att kritisera hela upplevelsen, inte bara spelet i sig, då du kommer att göra framtida publik en tjänst genom att notera positiva och negativa erfarenheter.
  4. Lär namn och agerar meriter av artisterna medan du väntar på spelet ska börja. Detta kommer att göra det lättare när du börjar skriva själva översynen, eftersom du kan namnge inför de tecken och använda en del av sin bakgrund erfarenheter. Du kan nämna i din recension att den ledande aktören visade samma sång och färdigheter dans som han gjorde när han spelade Rum Tum Tugger i förra årets produktion av "Cats", till exempel. Lokala teaterbesökare uppskattar ofta prestanda jämförelser för gynnade aktörer. En bra linje i en teatral översyn kan läsa "roll Juliet utfördes av Lisa Walton, som många av oss kanske kommer ihåg i hennes anmärkningsvärda debut prestanda som Evita flera år sedan." Om du vet att din lokala teater historia, göra både positiva och negativa anslutningar för att hjälpa publiken ansluta med utövande.
  5. I en teatral översyn, alla delar av en pjäs är rättvist spel. Acting föreställningar kan vara den mest självklara element, men också uppmärksamma belysning, kostymering, ljud, scenografi och musikalitet. Den scenograf skulle verkligen uppskatta att läsa en recension som innehåller ett omnämnande av bakgrunderna eller realism uppsättningar. Belysning besättningar arbetar hårt för att skapa specialeffekter, så inkludera några anteckningar om några scener som var särskilt väl upplyst, eller möjligen för svag. Kostymering är också en viktig del för lokala teaterproduktioner, eftersom att hitta professionell nivå dräkter på en liten budget kan vara en utmaning. Om du märkt några problem med ljudkvaliteten eller andra distraktioner, gör en snabb anteckning i din recension.
  6. Skriv din recension med tanken på balans i åtanke. En bra recension är inte bara ett tillfälle att bash amatör lokala aktörer för att vara, ja, amatör och lokala. Tänk på att verkliga människor kommer att läsa din recension. Jämföra enskilda prestationer mot de normer man forskat innan produktionen. Har skådespelaren fånga samma väsen hans karaktär som den professionella skådespelare gjorde i filmad version? Har en skådespelerska leverera sin dialog på det sätt du hörde det i huvudet när du läser manuset? Dessa är de saker att notera i din recension. "Howard Smith gjorde ett fantastiskt jobb som dömd säljare Willy Loman, fånga samma blandning av falsk bravur och patos som Dustin Hoffman gjorde nyligen i en filmversion. Ibland var dock smed linjer dämpas av tung andning." "Nykomling Anna Jones gav en kompetent läsning av Amanda, men hennes variabel södra accent inte föreslå bleka Southern Belle Tennessee Williams föreslår i manuset."